Fördelar med träning

benefits-to-exercising

Det finns många fördelar med att träna. Dels för din hälsa dels för hur du mår psykiskt. Träning gör bland annat att du känner dig mindre stressad. Sedan kan träning göra att du lär dig mer. Träning kan faktiskt användas för att lära dig mer, på kortare tid. Du ökar även din kreativitet. Ett träningspass innan arbetsdagen kan därmed göra susen och forskning visar att det är ett bra sätt för att höja kreativiteten så att du kan bli bättre på att lösa problem och komma på nya idéer. Träning gör även att du får ett bättre självförtroende, samt att du blir lyckligare av att träna.  Sedan gör träning även att du får bättre syreupptagning, får bättre kondition, bättre ork och bra balans i livet.

Fler fördelar med träning

Genom att träna regelbundet så kan du också minska risken av att drabbas av cancer. Träning ger även fördelar i form av att du äter mindre. En del tänker att man blir hungrigare av att träna, men genom träning så blir det att man ofta äter mindre kalorier automatiskt. Träning gör också att du sover mycket bättre. Att sova bra är viktigt för hälsan. Sover du illa så kan du nämligen lättare drabbas av sjukdomar så väl som lagra mer fett samt må sämre överlag. Träning gör även att du lever längre. Det är en studie som visar att det är så. Studien har påvisat att personer som är över 60 år kan minska risken för att dö i förtid med 22 procent genom att bara träna en kvart per dag. Källa: https://www.doktorn.com/sites/default/files/Tidningen_DOKTORN_nr_4_2018.pdf

Finns det då nackdelar med träning? Nej, egentligen inte, så vida man inte ser till skaderisken så sett. Men värmer du upp ordentligt och tränar på rätt sätt så är det oftast ingen fara.