Fosfor är nödvändig för bildning av ben och tänder samt ingår i många av de enzymer som styr näringsomsättningen och har därmed en viss betydelse för omsättningen av fett och kolhydrater. Det är dessutom en beståndsdel av den viktiga ATP-molekylen, som är kroppens viktigaste energireserv.

Fosfor medverkar även vid bildandet av nukleinsyra, som bär på arvsanlagen, och ingår i fosfolipiderna som reglerar fettomsättningen och blodets fettbalans. Det har betydelse för utnyttjandet av hormonerna, genom att fosforhaltiga föreningar transporterar hormonerna från cellmembranens yttersidor in i cellerna.

KöttDen största delen av all fosfor, cirka 86 %, som finns upplagrad i kroppen finns i ben och tänder i form av svårupplösliga kalcium-fosforföreningar. 8 till 9 % finns i musklerna och resten i organen och blodet.

Dagsbehov Av Fosfor
Rekommenderat dagligt intag av fosfor:

Män: 600-700 mg
Kvinnor: 600-700 mg
Gravida: 700 mg
Ammande: 900 mg
Barn: 280-540 mg
Behovet av fosfor varierar med bl.a. ålder och kön.

Brist På Fosfor
Fosforbrist kan ge besvär med bukspottkörteln, kalciumförluster, mjuk benstomme, tandbesvär, viktförlust, hämmad tillväxt, försämring av nervernas och hjärnans kapacitet samt allmän svaghet.

Fosforbrist är mycket sällsynt men kan i vissa fall uppstå vid behandling med magsyrahämmande läkemedel som Antacida.

Risker Med Fosfor
Om man ständigt har ett för högt intag så förskjuts blodets syrabasbalans i sur riktning, vilket i sin tur resulterar i att stora mängder kalcium mobiliseras från benstommen, för att kompensera kroppens försurning, och i en förening med fosforöverskottet förs ut med urinen.

Till följd av fosforöverskottet uppstår en kalciumbrist och dessutom en kraftig ökning av blodets fetthalt och därmed möjliga cirkulationsbesvär. En kosthållning som innebär stora mängder kött leder till att man får i sig 3 till 4 gånger mer fosfor än nödvändigt, vilket kan ge hälsomässiga följder.

Livsmedel Med Fosfor
ÄrtskidaFosfor finns mest i fisk, kött, fjäderfä, ägg, ris, korn, mejeriprodukter, öljäst, lecitin, ärtväxter och torkad frukt.
De vanligaste källorna enligt undersökningen Riksmaten:

16 % Kött, fågel och ägg
11 % Ost
11 % Matbröd
3 % Mjölk, fil och yoghurt
Mängd fosfor i livsmedel från Svenska Livsmedelsverkets analys
Livsmedel med mest innehåll av fosfor per 100g föda från Svenska Livsmedelsverkets analys:

LIVSMEDEL FOSFOR (MG)
Bakpulver 8400 mg
Torrjäst 1290 mg
Pumpafrön squashfrön torkade 1170 mg
Vetekli 1100 mg
Kruskakli grovt vetekli 1100 mg
Vetegroddar 1000 mg
Mjölkpulver fett 1% 968 mg
Mjukost smältost fett 10% 930 mg
Parmesanost hårdost riven fett 30% 810 mg
Mjukost smältost fett 20% 800 mg
Sesamfrön torkade u skal 780 mg
Mjukost smältost fett ca 16% 770 mg
Mjukost smältost fett 4% 741 mg
Mjukost smältost fett 8% 740 mg
Havrekli 734 mg
Mjukost smältost fett ca 22% typ Den skrattande kon 710 mg
Frukostost fett 13% Kavli berikad +ABCDE 708 mg
Ost hårdost fett 5% 700 mg
Solrosfrön torkade 700 mg
Ost hårdost fett 7% 684 mg